Kucing Comel Kesayangan: Socky Batrisyah

Inilah dia kucing yang paling aku sayang. Nama dia Socky Batrisyah sebab warna bulunya ala-ala pakai stokin hihi. Baunya agak busuk tapi sedap. Aku suka.

Tak banyak karenah mana. Cuma kadar manjanya melampau-lampau. Suka mencakar-cakar (tanda sayang) dan cium mulut banyak kali.

A post shared by MNM (@denniszill) on

Oleh kerana sayang yang amat, aku decided hantar dia kepada orang lain untuk dijaga. Sebab kesian, banyak sangat kucing. Risau tak dapat beri kasih sayang yang secukupnya.

Tapi, oleh kerana kawan yang jaga tu sambung belajar 2 tahun setengah di Jepun, makanya aku jaga dulu untuk sementara.

Manjanya tetap sama. Kekadang buat aku annoying juga. Tapi, tu lah kucing. Memang sifatnya manja huhu.

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

Ciri-Ciri Kucing Comel Yang Sihat

Kali ini kita kongsikan apakah ciri-ciri kucing comel sihat yang boleh kita lihat melalui tubuhnya. Ciri-Ciri Kucing Comel Yang Sihat

  • Perut – Kucing comel yang sihat punya perut yang tidak keras apabila ditekan serta sedikit boroi. Perut yang membuncit pada saiz yang agak besar, itu mungkin petanda¬†ada cacing dalam perut kucing comel anda
  • Hidung – Kucing comel yang sihat tidak akan mempunyai hingus yang meleleh-leleh.
  • Mulut – Air liur tidak seharusnya meleleh jika kucing anda sihat walafiat. Ia juga mesti tidak berbau + gigi putih + gusi berwarna merah jambu.
  • Telinga – berwarna merah jambu, tidak berbau, bersih, tiada parasit mahupun kotoran. Telinga perlu dibersihkan pada tempoh masa tertentu.
  • Berat badan – tidak terlalu berat dan tidak terlalu ringan. Sedap-sedap manja je untuk dipeluk.
  • Bulu – Lembut apabila dipegang. Bebas daripada kutu dan tidak gugur
  • Kulit – tidak merekah dan tidak terlalu kering.
  • Kaki – berdiri tegap dan tidak terhenjut-henjut tatala berjalan / berlari
  • Mata – kelihatan bersih, bersinar dan tiada sebarang tanda kemerahan. Tahi mata yang tidak berlebihan sangat.

Asas Penjagaan Kucing Parsi

Jaga kucing comel, mana-mana sama sahaja. Tapi, jaga kucing parsi yang super comel dan gebu ini kene lebih prihatin sedikit. Sangat berbeza berbanding menjaga kucing kampung dulu. Memang satu pengalaman baru untuk aku yang sedari kecil membela kucing kampung. Tetiba sudah besar panjang membela kucing parsi yang berbulu panjang pula. Penjagaan kucing parsi yang berbulu panjang ini serba serbi lebih rumit dari pelbagai segi.

Pemakanan

Kucing parsi yang aku bela ini berbulu panjang. Jadi, makanan yang diberikan pun memang kene bersesuaian dengan mereka kerana lazimnya mereka akan mempunyai masalah gumpalan bulu (hairball). Jadi tak boleh makan sembarangan. Jenama makanan yang aku berikan kepada mereka ialah Royal Canin. Pernah beberapa kali mencuba untuk menukar jenama, tak jalan sebab sejak kecil lagi mereka memang makan makanan jenama ini. Punya protein dan serat yang tinggi. Rasa dan baunya pun memang telah sebati.

Makanan basah pula aku beri pada kekerapan seminggu atau sebulan sekali. Dulu tatkala mereka kecil, memang kerap bagi makanan basah dalam tin atau rebus sup ayam kosong kepada mereka. Memang memikat selera mereka.

Indoor atau Outdoor?

Kucing parsi yang aku bela ini baka berbulu panjang dan lebat. Jadi, sudah semestinya bela dalam rumah (indoor) sahaja. Takut kalau dilepas keluar, pergi tak kembali. Kene kebas dek sesiapa yang lalu lalang. Betul tak? Lagipun, kucing comel baka ini memang cantik kalau hanya duduk dalam rumah. Lagi satu, sifat mereka ini tidak se-agresif baka lain. Tak pandai sangat nak pertahankan diri.

Salah seekor kucing parsi aku tu gaduh sampaikan mulutnya tak boleh katup. Menganga sahaja sebab masalah rahang. Ini maslaah utama bagi kucing yang bermuka penyek macam kucing parsi.

Perapian

Kucing comel berbulu panjang ini perlu disikat setiap hari dan dimandikan pada kekerapan antara 4 hingga 6 minggu sekali. Bertuah kalau dapat kucing betina yang pandai jaga diri. Kalau kucing jantan, memang tak pandai sangat menata rias bulunya yang panjang dan tebal tu. Gunakan syampu atau perabi serta sikat yang memang dibuat khusus untuk mereka.

Mata pula sentiasa perlu dicuci / dilap setiap hari. Ketip kuku selang 2 minggu sekali.

Pasir Kucing

Terdapat banyak jenis pasir kucing di pasaran. Beli mengikut kemampuan dan bajet masing-masing. Bagi kucing comel berbulu panjang, dapatkan pasir yang agak berkualiti untuk mengelakkan pasir itu melekat pada bulu si comel. Pasir kucing yang berkualiti mampu menyerap bau busuk, mengeras dengan cepat dan mudah menyerap cecair pada najis.

 

 

WAJIB TUTUP TINGKAP

image

Anak anak kucing parsi ini semakin lama semakin membesar dan lincah. Lari sana sini dan panjat sana sini. Mau pengsan layan budak budak nie. Mak diorang si Cici Esmidar pun joint sekaki. Walhal Cici tengah berahi sakan nie. Boleh plak dia main macam budak kecil. Huhu, bahagia rasanya cz sebelum nie Cici dok kat rumah sowang2. Now dah ada anak anak. Cerialah sedikit kehidupan dia kat rumah dengan anak anak kan. Syurga tempat mu.

Continue reading “WAJIB TUTUP TINGKAP”

CIK PUTERI ORANGE JE

image

Nama anak kucing ini Orange Je. Nama manjanya Onje / Onjhe ( Sebut dengan nada sengau dan manja ) hahaha. Kucing betina nie. Kalau nak diikutkan, dia ni anak paling sulong daripada 4 beradik hasil berkahwinan Ratu Cici Esmidar Gonzales dan Mr Budak Hulu Langat hihi.

Dialah anak kucing yang paling cerewet + bersuara lantang + bossy dan segala macam pussy cat ahaks. Kecil kecil cili padi. Tak padan dengan kecik. Kekadang tu rasa macam nak baling je dia kat dinding hahahaha. Comel sangat. That why nafsu nak membaling tu ada. Boleh? .

Letak je dia dimana sahaja. Pasti akan landing terus. Aku ingatkan dia ni jantan cz ada ciri2 kucing males. Tapi rupanya betina ( doktor yang sahkan ). Pengsan terus. Ini kalau dah cukup matang dan heat, memang bising satu rumah rasanya nie. Ikut perangai bapak dia rasanya nie. Kalau nak diikutkan, mak dia memang cukup dikenali dan diakui dengan gelaran kucing paling sopan dan lemah lembut. Boleh? ? ? Ko ada? ? .

RINDU PADA ANAK – ANAK

page1

 

Disaat aku menaip entry ini, aku rasa rindu yang amat kat anak anak kucing ini. Dan of cz disaat entry ini di publish nanti, aku akan terlebih lebih rindu pada mereka. Semoga kalian sihat sihat belaka OK. Lepas ini tak akan boading lama punya. Korang akan dibelikan sangkar besar terus nanti dan akan dihantar ke kampung ( kalau outstation lama sangat ).

Sedih dan tak sampai hati tengok diorang dikurung dalam sangkar yang kecil itu anak beranak.Memang lar ramai ‘kawan’, tapi masing masing dok dikurung dalam sangkar jugak. Issshhh, apalah yang diorang bualkan kan? huhu Continue reading “RINDU PADA ANAK – ANAK”

GAMBAR ANAK KUCING COMEL

page

 

Huhu, aku sejak akhir akhir ini rasa agak puas hati dengan knowledge baru yang aku dapat. Rupanya ada software untuk edit gambar huhu. Memang sesuai untuk aku yang suka ambil gambar tapi pada masa sama tak punya skill mengambil gambar dengan baik. Main klik sana sini je ahaks. Syukurlah ada PhotoScape.

Continue reading “GAMBAR ANAK KUCING COMEL”