Kedai Kucing Terbesar di Bandar Baru Bangi

Lama tidak keluar jalan-jalan sana sini. Antara detinasi jalan-jalan aku adalah melawat / berkunjung ke kedai kucing di kawasan sekitar tempat tinggal. Tempoh hari Kedai Kucing Rasa Sayang di Semenyih. Hari ini, aku pergi ke DD Bangi Petshop. Sokmo datang sini sebab selesa dengan kasawan sekitar Bandar Baru Bangi yang teramat banyak ada kedai kucing dan kedai makan best.

Baca: Toner Acwell Licorice pH Balancing Cleansing

Mengikut amatan kasar aku, DD Bangi Petshop ini merupakan kedai kucing terbesar di Bandar Baru Bangi atau mungkin Bangi dan kawasan sekitar. Sebab kedai kucing ini merangkumi 3 lot kedai (2 lot bawah dan 1 lot atas). Tengok gaya, Kedai Kucing Rasa Sayang di Semenyih pun lebih kurang sama. Cuba, saiz sebenar tu aku tidak pasti hahaha.

DD Bangi Petshop ini menjual pelbagai barangan kucing khasnya. Ada juga jual produk untuk arnab, ikan dan burung taji. Grooming dan Boarding jangan cerita lah. Dok penuh sokmo katanya. Lebih lebih lagi Grooming. Sebab disini mereka tawarkan pakej yang berpatutan antara RM30 hingga RM80 mengikut saiz dan lebat bulu kucing. Lion Cut pun mereka buat pada harga natara RM75 hingga RM85 juga mengikut saiz dan lebat bulu kucing.

Baca: 15+ Koleksi Doa Selepas Solat Yang Menyentuh Hati

Boarding mereka charge pada harga RM20 sehari semalam dengan percuma makan, minum dan pasir. Memang meriah dan terhibur aku kalau lebat di sini. Sebab ada pelbagai jenis produk si comel. Kalau datang sewaktu stok produk penuh, memang enjoy je cuci mata. hahaha.

Mereka buka setiap hari dari pukul 10 pagi hingga 7 petang. Kalau hari cuti pula, kadang buka dan kadang tutup untuk tempoh masa tertentu.

Borong Pine Wood Cat Litter Kucing

Aku antara penggemar pasir kucing jenis – Pine Wood. Sebab sesuai dengan kondisi rumah bertingkat tapi tetap gigih mahu membela kucing. Pasir kucing jenis Pine Wood ini boleh di flush di tandas. Tidak sama macam pasir kucing biasa yang mengeras apabila terkena air.

Ada dua tempat je yang aku beli untuk pasir kucing ini – di kedai kucing Jalan Reka Kajang Bangi atau Melaka. Harga sekitar RM60 untuk 20 kilo. Kekadang dapat lebih murah waktu promosi. Selalu beli sekitar 3 hingga 5 pack untuk buat stock. Malas nak berangkut banyak kali. Boleh buat stock sehingga setengah tahun lebih hahahaha.

Normally untuk 20kg boleh guna antara sebulan setengah ke dua bulan macam tu. Bergantung kepada selera makan anak-anak kucing.

Apapun, aku memang sudah lama guna pasir kucing jenis ini. Puas hati dan sesuai untuk situasi aku huhu. Pelbagai jenama pasir kucing jenis pine wood. Banyak kali tukar atas faktor kualiti dan harga. Setakat ini. pine wood yang tidak berjenama inilah yang terbaik hahaha. See, dia bungkus dalam guni putih tanpa letak jenama. Betul lah tu. Tahi kucing tidak mengenal apa itu jenama. hahahahaha

Hairan, dahulu kedai kucing di Jalan Reko Kajang Bangi ini namanya Dewi Petshop. Tapi sekarang tukar kepada Farhan Pet Store. Agaknya tukar pemilikan kot. Apapun, tengok gaya harga sama dan data ahli pun tetap ada. Alhamdulillah tetap murah dan pelbagai sama seperti dahulu.

Ada beberapa kedai kucing favourite yang selalu aku pergi. Disini adalah antara yang akan aku pergi untuk beli pasir. Sayang, sebab disini tak jual jenama makanan kucing Dormeo’s. Kalau tak senang, dekat je nak pergi beli.

Create The Right Environment For Your Cat

The domestic life is one in which a pet cat can feel secure. You cannot simply dash off. Find a cat or kitten you fancy and then bring it home without making some important preparations. You need to invest in some cat-friendly equipment.

CARRIERS

It is essential to buy a cat carrier. For sure you will need for visit to the veterinary surgery and anywhere else for that matter. Please do not seduced into buying a sweet, kitten-sized carrier. You need to consider the future and puchase accordingly. This may be a smart plastic travelling case, an old fashioned basketwear container or even a tenporary cardboard carrying box.

LITTER TRAY

A kitten or cat needs access to a litter tray if it is not able to go ouside when it wants to. There is a wide range of products available, from basic plastic trays to covered models. The key point about litter trays is that they must be easy to clean.

This should be positioned in a quite area of your home where your pet will be able to go about its private affairs 🙂

FEEDING EQUIPMENT

The most practical choice of feeding equipment should be easy to clean and disinfect.Kindly please forget cracked or cripped ceramic bowls, as germ may be harboured in the cracks. The feeding area must be easy to clean and disinfect regularly. A close-off eating area is advisble if you have crawling babies or toddlers.

For the owner whose lifestyle makes feeding the cat at regular times uncertain, automatic food bowls with timer switches are also available.

SCRATCHING POST AND TOYS

A post shared by FOSTERKITTYS (@fosterkittys) on

A young cat needs something to scratch. An indoor scratching post will keep your cat’s claws in good condition and provide a sinsible alternative to scatching your cherished furniture.

COLLARS, HARNESSES AND LEADS

A tag may be attached to a collar, so that the cat can be identified if it gets lost or injured. Most collars come with a bell which rings when the cat moves. A soft collar with a bell attached will help you find your cat and will drastically reduce its hunting successes by warning birds of its presence.

BED AND BEDDING

A cat is not fussy about the design of its bed. There is now such a range of pet beds available that you can choose one to match your decor. Whenever you go, the easy to wash factor is the most important consideration.

GROOMING TOOLS

The grooming equipment you need depends on the type of coat your cat has. You will also graduallly discover what works best for your pet.

Makanan Alternatif Kepada Royal Canin

Alhamdulillah, akhirnya aku berjaya jumpa makanan alternatif kepada Royal Canin iaitu Dormeo’s. Katanya produk dari Jerman. Harga pun mampu milik iaitu sekitar RM120 hingga RM135 bergantung kepada tempat (10kg).

Seronok bukan kepalang lagilah sebab anak-anak kucing boleh terima makanan jenama Dormeo’s ini. Proses penukaran makanan daripada Royal Canin kepada Dormeo’s pun berjalan lancar 🙂 Sangat beruntung bagi pemilik kucing yang mempunyai kucing yang tidak memilih sangat bab makanan.

Mengapa aku nak tukar jenama makanan kucing aku? Mudah je. Sebab nak kurangkan kos hahahaha

Paling murah, 10kg Royal Canin Fit 32 anggaran harganya ialah antara RM160 hingga RM170. 10kg Royal Canin Persian anggaran harganya ialah antara RM200 hingga RM215. 15kg Royal Canin Sensible anggaran harganya ialah RM276 lebih. Itu anggaran harga yang aku dapat kalau beli di Kedai Kucing Terbesar di Melaka. Harga di sekitar Kuala Lumpur acaner pula tu.

Cara nak menukar makanan kucing mudah je. Hanya perlu tukar secara beransur-ansur. Proses penukaran ini selalunya ambil masa 3 hingga 10 hari. Semuanya bergantung kepada penerimaan kucing itu sendiri.

Mulakan dengan menggantikan makanan baru sebanyak 25% lebih kurang 2 hingga 3 hari. Kemudian naikkan kepada 50% kepada 75% kepada 100% pada anggaran tempoh masa yang sama.

Sepanjang proses penukaran ini, mungkin kucing akan mengalami masalah berak lembut atau kurang selera makan. Tapi, alhamdulillah kucing aku habis makan. Berselera betul 🙂

Kita boleh berikan makanan tambahan berupa vitamin etc untuk menaikkan selera makan kucing. Akan tetapi, jika si comel masih lagi tidak berselera makan, bermakna dia tidak serasi dengan makanan kucing yang baru.

Syampu Kutu Kucing di DD Bangi Petshop

Syampu Dr. JD Nature Care

Sedang mencari syampu & perapi kucing yang menggunakan bahan semulajadi & pelbagai fungsi dalam satu botol? Cubalah produk Dr. JD Nature Care ini. Didatangkan dengan dua pilihan iaitu:-

  • Madu dengan minyak zaitun
  • Neem dengan aloe vera

Kena cuba nie. Sebab baunya amat menyenangkan & harummmmm. Antara khasiat produk ini ialah :-

  • Mengandungi Omega 3, 6 & 9
  • Anti kelimumur
  • Melembab, menyegarkan & melembutkan bulu si comel
  • Tidak mengandungi paraben, bahan kimia sintetik, pewarna tiruan & pewangi tiruan.

Syampu Fido Anti Bacteria

Syampu mandian kucing merupakan salah satu keperluan yang wajib ada. Syampu mandian harian kita (manusia) tidak sesuai untuk si comel kerana ianya mempunyai bahan-bahan yang tidak sesuai untuk bulu kucing.

Kami menjual pelbagai jenis syampu dan perapi khusus untuk si comel anda. Ia dirumus dengan ramuan semula jadi yang membantu menjadikan bulu si comel anda berkilat, lembut, sihat dan wangi 

Petme Syampu

Penjagaan bulu bagi kucing merupakan salah satu perkara yang selalu dititik beratkan oleh semua pemilik haiwan kesayangan ini. Kami yakin, anda pastinya akan mencari shampoo yang elok untuk mengekalkan kualiti bulu si comel agar sentiasa terurus dan berkilau. Shampoo jenama PETME ini merupakan antara antara shampoo yang sesuai digunakan pada kucing berbulu pendek mahupun panjang.  Shampoo ini berfungsi untuk :-

  • Membersihkan minyak dan kotoran sehingga ke bahagian bawah bulu-bulu halus
  • Mengekalkan dan menyerikan lagi warna bulu
  • Menjadikan bulu si comel kekal gebu

Shampoo kualiti premium ini mampu memberikan kesan sempurna dan menjimatkan masa. Ia sama seperti menggunakan groomer profesional. 

Petzoonia Syampu

Syampu kucing Petzoonia adalah syampu serbaguna dengan tahap PH seimbang bagi binatang kecil. Dirumus khas untuk mandian sempurna dan bersih walaupun pada kotoran degil dam bau. Dengan penggunaan rapat, syampu ini mengandungi miyak serai untuk menjauhkan kutu dan pijat pada kucin serta binatang kecil lain. Syampu kucing Petzoonia ini juga meninggalkan bau haru serai serta bulu yang sihat setiap kali mandian. Tidak kering dan tidak menggatalkan si manja dan tuannya juga.

Cara penggunaan: Basahkan si manja dengan air suam. Sapukan syampu Petzoonia pada si mana dan urutkan ke dalam bulu dan kulit, bermula dari belakang leher ke belakang dan hujing ekor sehingga seluruh badan. Jauhkan dari mata. Renjis dengan air dan ulangi jika perlu. Mandian setiap minggu adalah disyorkan.

Beli Sangkar Kucing Saiz Besar di Shah Alam

Diiikkkkk, memandangkan aku banyak kucing, bermakna aku kena menghadapi 1001 karenah anak-anak kucing. Berlari bermain sana sini. Bulu pula panjang, jadinya gigihlah aku kena sapu atau vakum bulu diorang tiap hari. Letih tau dak. Yang buat perangai pun satu hal: kencing di luar kotak pasir. Sakit hati, sebab punyalah banyak dan besar kotak-kotak bekas pasir yang disediakan, di luar kotak juga yang dia membuang. Itu belum lagi yang dok buat hal buang air di ruang tamu dan depan pintu masuk bilik. Sabar je lah.

Jadi, apa solusinya? Masukkan je dalam sangkar. Kurung mereka tatkala aku pergi kerja. Lepaskan sekejap selepas balik kerja dan kurung semula pada waktu malam. Terpaksa sebab tak larat nak membersih tiap hari. Kita pun ada kekangan dan kerja nak kena buat.

Itu yang gigih mencari dan membeli sangkar hingga ke Shah Alam jauhnya. Alhamdulillah, persinggahan ke kedai kucing yang kedua ini berjaya jumpa sangkar yang berkenan dihati. Besar gedabak punya sangkar. Masuk manusia pun boleh. At least selesa lah untuk mereka kan.

Saiz yang aku beli ini ialah 95cm x 95cm x 172cm. Agak besar dan lebih kurang tinggi saiz aku je. Boleh buat beberapa ekor kucing dan pengendaliannya pun mudah. Rasa macam nak beli lagi satu je sebab murah. Harganya cuma RM620 sahaja. Sangat puas hati.

Teruja sangat. Syukur alhamdulillah, akhirnya selesai sudah acara cuci-cuci dan bulu-bulu cinta. Lagipun 2 ekor akan dipulangkan kepada tuannya yang akan balik Malaysia nanti. Lagi seekor pula akan “dijaga” oleh orang.

 

Kenapa Kucing Suka Menggigit?

Korang, especially yang membela kucing, selalu tak mengalami situasi dimana kucing kita dok menggigit-gigit / menggurut dengan kuku pada kita. Walhal kita dok belai-belai manja dan usap-usap dia nie.

A post shared by MNM (@denniszill) on


Kekadang sakit hati juga aku dibuatnya. Yelah, aku ni dah lah sibuk bekerja diluar. Kekadang sokmo teringat kat diorang tatkala bekerja di luar. Yelah, kesian kat diorang sebab sibuk bekerja sampaikan jarang nak luangkan masa bersama kucing-kucing tersayang.

A post shared by MNM (@denniszill) on

Yang buat aku sakit hatinya ialah, gigihlah pula aku dok usap-usap bulu diorang, belai-belai manja. Tapi, boleh pula diorang nie gigit / urut2 aku sambil keluarkan kuku. Sakit hokey! Kenapa tu agaknya? Meh sini aku kongsikan :-

Personaliti

Sama juga macam manusia. Kucing pun ada pelbagai ragam. Mungkin kucing berkelakuan seumpama itu sebab kita dok pegang bahagian sensitif pada tubuhnya (perut / ekor / telinga / leher etc). Keselesaan tiap makhluk hidup berbeza-beza.

A post shared by MNM (@denniszill) on

Tanda Sayang

Manusia ada ‘love bite’, kucing pun ada juga ada gigitan manja demi menunjukkan cinta sejati katanya haha. Dengan gigitan manja (walaupun sakit bagi kita), mungkin dia berharap agar kita dapat merasai perasaan sayang dia pada tuannya. Pengsan

A post shared by MNM (@denniszill) on

Gurau Senda

Selalu je kucing aku tu gigit aku dan blah macam tu je. Lepas tu datang balik. Alahai, kesian dia. Sokmo kena maki hamun dengan aku. Hahahaha teman gaduh sehidup semati.

Selalunya kalau aku free, aku akan ajak main. Tapi kalau aku tengah buat kerja, mulut aku akan membebel. Tapi, macam biasa, diorang akan buat muka tiada perasaan.

Umpama terlepas dari mulut harimau, masuk pula ke mulut kucing ??? #cat #meow #cats

A post shared by MNM (@denniszill) on

Rasa Terancam

Mungkin situasi seumpama ini terjadi kepada orang yang kucing tu tak kenal kot. Selalunya kalau ada kawan datang rumah dan dan  untuk mendekati kucing-kucing aku, dia akan menggigit atau lari menyorok. Rasa terancam kot sebab tak kenal. Lagipun, diorang mana jumpa orang luar.

A post shared by MNM (@denniszill) on

Tidak Ingin Dipengaruhi

Aku ada beberapa ekor kucing yang punya sifat suka datang dekat dan bermanja. Tapi pada masa sama, tak nak aku usap dia atau pegang badan dia.

Kemudian ada juga beberapa ekor yang suka menyendeng kacau aku sana sini. Tapi, gigit aku balik tatkala aku kacau dia. Amboi amboi amboi, kau buat aku boleh. Aku buat kat kau tak boleh. Banyak cantik…

Rupanya, ada juga kucing yang bersifat macam tu. Tak nak dipengaruhi orang ‘orang’ lain. Bersifat dominan gamaknya.

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

Kucing Comel Kesayangan: Socky Batrisyah

Inilah dia kucing yang paling aku sayang. Nama dia Socky Batrisyah sebab warna bulunya ala-ala pakai stokin hihi. Baunya agak busuk tapi sedap. Aku suka.

Tak banyak karenah mana. Cuma kadar manjanya melampau-lampau. Suka mencakar-cakar (tanda sayang) dan cium mulut banyak kali.

A post shared by MNM (@denniszill) on

Oleh kerana sayang yang amat, aku decided hantar dia kepada orang lain untuk dijaga. Sebab kesian, banyak sangat kucing. Risau tak dapat beri kasih sayang yang secukupnya.

Tapi, oleh kerana kawan yang jaga tu sambung belajar 2 tahun setengah di Jepun, makanya aku jaga dulu untuk sementara.

Manjanya tetap sama. Kekadang buat aku annoying juga. Tapi, tu lah kucing. Memang sifatnya manja huhu.

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

Kita Akan Jumpa Kucing Kita Di Syurga Nanti Tak?

Dah beberapa minggu kucing kesayangan aku, si Xavier Mati. Masih terasa kehilangannya sebab dialah peneman terbaik aku dirumah. Apa-apa hal, namanya dahulu yang acap kali kau teriak.

Peneman tidur terbaik sebab baunya busuk tapi sedap. Acaner tu

Nasib baik dia mati di Klinik. Jadinya, doktor siap balut cantik-cantik sebelum tanam. Lucky aku ada tanah di hdi halaman rumah. Jadinya, bersemadilah dia di halaman rumah aku untuk selamanya.

Tuanya tak duduk lagi kat rumah tu. Tapi kucing kesayangan sudah ‘duduk’. Semoga aman dan baik-baik belaka.

Cuma satu je terfikir. Kelak di akhirat atau syurga, kita akan jumpa balik ke kucing-kucing kesayangan?

Terfikir juga, dia pergi secara tiba-tiba. Buat aku insaf. Macam manalah kalau nanti kita kehilangan orang yang tersayang? Jadinya, kita kena hargai apa yang ada didepan mata. Kena sentiasa syukuri nikmat dan hubungan yang ada. Anytime tuhan boleh ambil.