Berhajat pada Istanbul, Turkey

Perasaan dihati rasa membuak-buak nak bercuti & berjalan keluar negara melihat tempat orang. Rasa macam sudah lama benar tak melancong. Walhal kalau nak diikutkan, awal tahun ini aku baru je ke London-Paris-Amsterdam. Alhamdulillah atas kurniaan rezeki daripadanya.

Tahun 2019 nanti aku berhajat dan merancang untuk ke Istanbul Turkey. Yelah, asyik pergi negara majoriti non muslim je. Teringin pula nak melancong ke negara muslim. Khabarnya senibina dan tinggalan sejarahnya hebat. Aku yang suka bab sejarah2 ni sudah tentu suka. Orang kata, jika kita terpesona dengan senibina tinggalan sejarah di Eropah, sudah tentu kita akan double triple terpesona dengan senibina peninggalan sejarah di Turki. Katakan sahaja tamadun mana – Yunani, Rom, Parsi dan Islam. Kesemuanya pernah bertembung dan berkembang disini. Sweet sangat.

Aku ada juga bertanya kawan-kawan yang pernah berkunjung kesini. Turki ini besar dan sana sini cantik dan punya daya tarikan hebat. Jadi, kalau nak jimat kos boleh je cover Istanbul. Itu sudah memadai katanya. Nanti kalau ada rezeki lain, boleh je melawat tempat-tempat lain pula. Tapi, kalau dah rezeki berduyun2, apa salahnya cover satu negara terus kan ahaks.

Seperti biasa, aku merancang bawah 10 hari punya perjalanan. Tapi kalau bajet lebih, kita anjak kepada 14 hari. Fully utalised segala yang ada. Insyaallah okay.

MBK Shopping Mall, Bangkok

Kalau pergi Bangkok, mesti akan menyinggah di MBK Shopping Mall. Salah satu tempat membeli belah dan makan-makan kegemaran.

MBK Shopping Mall Bangkok – kompleks membeli belah 8 tingkat yang mempunyai kira-kira 2,000 unit kedai, restoran dan servis outlet dengan keluasan sekitar 89,000 meter persegi.

MBK juga dikenali sebagai Mahboonkrong sempena nama ibu bapa pemaju yang membangunkan pusat membeli belah ini iaitu Sirichai Bulakul – Mah & Boonkrong.

Dimiliki oleh Thanachart Bank & Dusit Thani Group dan merupakan pusat membeli belah terbesar di Asia sewaktu mula dibuka pada tahun 1985.

Sumber: Bangkok.com

Lokasi: Pathumwan Intersection / Pathum Wan district
Waktu Operasi: 10.00 pagi – 10.00 mlm
Bangkok Mass Transit (BTS): National Stadium

Bunga Kebangsaan Thailand: Ratchaphruek

Tahukah anda, Ratchaphruek (Cassia Fistula Linn) merupakan bunga kebangsaan bagi negara Thailand.

Bunganya kecil-kecil dan berwarna kuning. Orang Thai khususnya penganut Buddha menggangap warna kuning itu sebagai warna agama Buddha yang melambangkan kemenangan dan kecemerlangan.

Selain itu, ia juga menjadi lambang keharmonian dan kesatuan hati rakyat Thailand. Bunga ini biasanya berkembang dalam bulan Februari hingga ke Mei.

Tentang Gajah Putih

GAJAH PUTIH (atau gajah albino) ialah gajah biasa dan tidak bezanya dengan spesis gajah biasa yang lain.

Sumber: Dream Life

Ia sering digambarkan sebagai berwarna putih salji, walhal kulit ia sebenarnya berwarna coklat lembut kemerahan yang berubah menjadi warna merah muda apabila basah. Ia memiliki bulu mata dan kuku yang lentik.

Di Thailand, gajah putih (Bahasa Thai: chang phueak) dianggap suci dan sebagai simbol kekuasaan kerajaan. Semua gajah putih yang dijumpai harus diberikan kepada Raja.

Semakin banyak gajah putih yang dimiliki oleh raja, dipercayai akan semakin besarlah kekuasaannya dan semakin baik nasib kerajaannya. Kerana tradisi-tradisi inilah Negeri Siam juga mendapat jolokan sebagai Negeri Gajah Putih.

Raja Thailand – Bhumibol Adulyadej atau “Rama IX” dikatakan memiliki sepuluh ekor gajah putih. Di Thailand, meskipun memiliki kulit pucat, seekor gajah putih tidak semestinya albino. Calon haiwan akan dinilai berdasarkan beberapa kriteria fizikal dan perilaku (termasuk warna mata, bentuk ekor dan telinga, dan kecerdasan). Gajah yang lulus ujian kemudian dimasukkan ke dalam salah satu dari empat kategori dan ditawarkan kepada raja.

Sumber: Wikipedia

Pada zaman dahulu, Kerajaan Siam akan memberikan gajah putih yang berkualiti rendah kepada teman dan sekutu raja Siam sebagai hadiah. Kos untuk memelihara haiwan ini sangat tinggi. Oleh kerana ia dikategorikan sebagai haiwan suci, gajah putih ini tidak boleh disuruh untuk melakukan apa-apa pekerjaan. Oleh sebab itulah gajah putih menjadi beban kewangan yang besar kepada penerima hadiah atau pemiliknya sehingga hanya raja atau orang yang sangat kaya sahaja yang mampu membeli atau memilikinya.

Asal Usul Nama ‘Bangkok’

Bangkok atau dalam bahasa Thailand ‘Krung Thep / Krung Thep Maha Nakhon’ merupakan ibu kota dan kota terbesar di Thailand. Syurga makanan bagi saya sebab macam-macam jenis makanan ada. Datang bertandang semata-mata untuk makan sahaja. Shopping? Itu perkara kedua.

Kota ini terletak di tepi barat Sungai Chao Phraya, dekat Teluk Thailand. Tahukah anda bagaimana nama Bangkok ini muncul? Apa asal usul nama ‘bangkok’?

Sumber : Payyourintern

Dikatakan, nama Bangkok berasal dari Bang Makok / Bang Koh.

Bang – sebutan dalam bahasa Thailand yang bermaksud bahagian tengah untuk kota atau desa.

Sumber: Wikipedia

Makok – nama dalam bahasa Thailand untuk Spondias pinnata /Spondias mombin / Elaeocarpus hygrophilus. Sejenis tanaman yang banyak ditanam di kawasan ini.

Koh – “pulau”, merujuk kepada suatu wilayah yang dikelilingi oleh sungai.

Tempat Menarik di Langkawi – Muzium 3D

Art In Paradise – Muzium 3D Langkawi ini mula dibuka pada tahun 2015. Muzium tiga tingkat ini mempunyai lebih 200 koleksi lukisan 3D hasil karya 23 orang pelukis dari Korean Master Art dengan kerjasama pelukis tempatan.

Wira yang hebat adalah diri anda sendiri, setuju? Sertai kami bermula 9 pagi hingga 7 petang. Model pahlawan: Lan Pet Pet

A post shared by 3D Art Langkawi (@3dartlangkawi) on

Ruang pamerannyaberkeluasan hampir 2,000 meter persegi. Ia dibahagikan kepada sembilan bahagian iaitu: ilusi optik, akuarium, fantasi, mesir, istana lama, interaktif, safari, klasik dan Malaysia.

Harga Tiket Masuk Muzium 3D Langkawi

  • Dewasa: RM30 (Warganegara) / RM38 (Pelancong Asing)
  • Kanak-Kanak: RM20 (Warganegara) / RM28 (Pelancong Asing)

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00 pagi hingga 6.00 petang)

Alamat:

Oriental Village, Burau Bay,
07000 Langkawi Kedah
No Telefon: +60135091209

This is what happen when the celebrity chef, Sherson Lian been to Langkawi.

A post shared by 3D Art Langkawi (@3dartlangkawi) on

Tempat Menarik di Langkawi – Underwater World

Terletak bersebelahan dengan pusat beli belah Zon Bebas Cukai di Pantai Cenang, Langkawi. Underwater World Langkawi ini menempatkan lebih 4,000 hidupan marin termasuk lebih 500 spesis ikan dan haiwan laut yang hidup di hutan hujan tropika, kawasan beriklim sederhana dan sub antartika.

Kompleks Underwater World Langkawi ini dibahagikan kepada beberapa bahagian mengikut kumpulan dan iklim tempat tinggal haiwan. Antaranya ialah bahagian :-

  • Ikan air tawar – Arapaima, Bala Shark, Silver Dollar dll
  • burung tropika & haiwan hutan hujan tropika – marmoset. burung kakatua, kura-kura, ular, angsa hitam, itik mandarin dll
  • spesis ikan tropika – tinfoil bard, striped card dll
  • iklim sederhana dan sub antartika – anjing laut dan penguin

Kompleks ini mula dibuka pada tahun 1985. Dimana, antara objektif utama pembukaannya adalah untuk menawarkan pendidikan, hiburan dan maklumat kepada mereka yang berminat dengan alam dan hidupan marin.



Tempat Menarik di Langkawi – Underwater World

Jadual Makan

  • African Penguin : 11.00 pagi dan 2.45 petang
  • Rockhopper Penguin: 11.15 pagi dan 3.00 petang
  • Fur Seal: 2.30 petang
  • Tunner Tank: 3.30 petang

Bayaran Masuk Underwater World Langkawi

  • Dewasa RM40
  • Kanak-kanak RM24

Waktu Operasi

  • Setiap hari: 10 pagi – 6.00 petang)
  • Cuti Umum dan Cuti Sekolah: 9.30 pagi – 6.30 petang

 

Tempat Menarik di Langkawi – Gua

Gua Cerita

Gua Cerita ini merupakan antara destinasi pelancongan utama. Ia terletak di persisiran utara Pulau langkawi. Gua yang mempunyai dua tingkat ini menyajikan pemandangan indah laut dan pantai. Pada masa yang sama, terdapat banyak mitos berkaitan dengan Gua Cerita ini.

Gua Buaya

Namanya diambil bersempena dengan haiwan yang pernah mendiami kawasan ini suatu ketika dahulu. Walaubagaimanapun, ia kini tidak didiami oleh sang bedal menjadikan ianya selamat untuk dimasuki oleh para pengunjung. Guan ini berada diatas pemukaan air. Mulut dan pintu masuknya juga rendah menjadikan sebahagian daripadanya akan tenggelam sewaktu air pasang. Pengunjung akan dibawa masuk ke dalam Gua Buaya ini merentasi terowang sepanjang kira-kira 30 meter.

Gua Kelawar

Keadaan persekitaran Gua Kelawar ini sangat gelap. Adalah lebih elok kepada mereka yang merancang untuk datang ke Gua Kelawar ini untuk membawa lampu suloh sendiri. Namun, pengunjung juga boleh menyewa lampu suloh pada kadar tertentu . Gua ini menjadi habitat ratusan kelawar. Disini juga, pengunjung akan dapat melihat stalagtit dan stalagmit. Lereng bukit dikawasan ini banyak ditumbuhi oleh sejenis tumbuhan yang dipanggil CYCAD. Ia telah wujud sejak 200 juta tahun dahulu (lebih awal sebelum kewujudan dinosaur).

tempat menarik di langkawi