Khasiat & Keburukan Teh Hijau Untuk Kurus

teh Hijau

Khasiat Teh Hijau

Teh hijau merupakan antioksidan yang amat bagus. Ia diperolehi daripada kandungan polifenol di dalamnya.

Kajian menunjukkan bahawa teh hijau membakar lemak serta meningkatkan kadar penggunaan tenaga.

Mereka yang minum teh hijau mempunyai risiko yang rendah untuk menghidap diabetes.

Baca: Rejim Penjagaan Kulit Muka

Ramai mengatakan yang meminum teh hijau memberikan tenaga yang stabil dan lebih produktif berbanding apabila mereka meminum kopi.

Kandungan katekin didalamnya berupaya meningkatkan kesihatan gigi di samping mengurangkan masalah bau nafas. Katekin boleh membunuh bakteria dan virus seperti influenza. Ini mengurangkan risiko jangkitan penyakit.

Teh hijau mengurangkan risiko menghidap penyakit-penyakit kardiovaskular seperti sakit jantung dan strok sebanyak 31%.

Keburukan Teh Hijau

Teh hijau ini banyak kelebihan. Tapi kalau pengambilannya dibuat secara berlebihan, sudah semestinya ia boleh mendatangkan keburukan kepada sesiapa sekalipun. Antara keburukan teh hijau (jika diambil secara berlebihan) ialah:-

Baca: 100+ Koleksi Ucapan Hari Lahir Terbaik

Kandungan Kafein yang Tinggi – Bukan sahaja kopi, teh terutamanya teh hijau juga mengandungi kafein didalamnya. Pengambilan kafein yang tinggi boleh mengakibatkan insomnia / susah tidur.

Mengganggu Kesuburan – Sekiranya seseorang itu sedang berusaha untuk mendapatkan zuria, jangan ambil teh hijau. Pengambilan teh hijau yang berlebihan boleh menyebabkan paras homon testosteron lelaki menurun. Ia boleh menyebabkan lelaki itu ‘tiada mood’ untuk melakukan hubungan kelamin.

Teh Hijau Terbaik

Terdapat pelbagai jenis jenama teh hijau yang dijual dipasaran. Setakat ini aku sudah mencuba 3 jenama teh hijau ini.

  • Teh Hijau Ahmad – Baunya harum. Tapi harganya lebih mahal berbanding yang lain. Jenama dari UAE kelihatannya. Guna pula nama ‘London’. Rasanya ringan dan aku suka 🙂
  • Teh Hijau Boh – Jenama teh hijau pertama yang aku minum. Rasanya biasa-biasa sahaja. Tapi, aku menyukainya sebab inilah rasa teh hijau pertama yang aku rasa hahaha. Lembut. Tidak manis dan tidak tawar.
  • Teh Hijau Lipton – Aku baru minum beberapa uncang teh hijau jenama lipton ini. Hairan sebab aku rasa manis. Agaknya varieti teh hijau pun pelbagai. Lain jenama lain guna varieti-nya (mungkin).

Cara Minum Teh Hijau – Minum Sebelum Makan

Pengambilan teh hijau sekitar dua jam sebelum atau selepas makan dikatakan boleh memaksimumkan pengambilan nutrien dan penyerapan iron.

Elakkan meminum teh hijau ketika makan sekiranya seseorang itu mengalami masalah anemia.

Cara Minum Teh Hijau – Sebelum Bersenam

Teh hijau boleh membantu membakar lebih lemak kerana ia mengandungi kafein. Ia dipercayai membantu meningkatkan tenaga supaya kita dapat bersenam dengan lebih lama. Dalam masa yang sama membantu membakar lemak dan akhirnya dapat mengurangkan berat badan.

Sebaiknya minumlah teh hijau 30 minit sebelum bersenam.

Minum Teh Hijau Sebelum Tidur

Boleh ke minum teh hijau sebelum tidur? Teh hijau bukanlah sejenis minuman yang sesuai diminum sebelum tidur.Kafein yang ada di dalamnya boleh menjejaskan tidur kita. Kandungan asid amino L-theanine akan membuatkan kita lebih sedar dan fokus. 

Cara Minum Teh Hijau Agar Cepat Kurus

Waktu yang terbaik untuk meminumnya adalah dua jam sebelum waktu tidur. Pada waktu ini, metabolisme berada pada tahap rendah dan teh hijau boleh membantu meningkatkannya.

Jika seseorang itu mengambil teh hijau untuk mengurangkan berat badan, waktu ini adalah waktu yang terbaik. Minum teh hijau sebelum tidur dapat membantu membakar lemak ketika kita sedang tidur.

Awas! Mencampurkan susu dalam teh hijau akan mengurangkan nilai antioksidan. Elakkan minum teh hijau bersama susu.

Author: Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *