Tempat Menarik di Langkawi – Gua

Gua Cerita

Gua Cerita ini merupakan antara destinasi pelancongan utama. Ia terletak di persisiran utara Pulau langkawi. Gua yang mempunyai dua tingkat ini menyajikan pemandangan indah laut dan pantai. Pada masa yang sama, terdapat banyak mitos berkaitan dengan Gua Cerita ini.

Gua Buaya

Namanya diambil bersempena dengan haiwan yang pernah mendiami kawasan ini suatu ketika dahulu. Walaubagaimanapun, ia kini tidak didiami oleh sang bedal menjadikan ianya selamat untuk dimasuki oleh para pengunjung. Guan ini berada diatas pemukaan air. Mulut dan pintu masuknya juga rendah menjadikan sebahagian daripadanya akan tenggelam sewaktu air pasang. Pengunjung akan dibawa masuk ke dalam Gua Buaya ini merentasi terowang sepanjang kira-kira 30 meter.

Gua Kelawar

Keadaan persekitaran Gua Kelawar ini sangat gelap. Adalah lebih elok kepada mereka yang merancang untuk datang ke Gua Kelawar ini untuk membawa lampu suloh sendiri. Namun, pengunjung juga boleh menyewa lampu suloh pada kadar tertentu . Gua ini menjadi habitat ratusan kelawar. Disini juga, pengunjung akan dapat melihat stalagtit dan stalagmit. Lereng bukit dikawasan ini banyak ditumbuhi oleh sejenis tumbuhan yang dipanggil CYCAD. Ia telah wujud sejak 200 juta tahun dahulu (lebih awal sebelum kewujudan dinosaur).

tempat menarik di langkawi

Author: Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *