Kisah Nabi Idris dalam Al Quran (Surah Maryam)

Kisah Nabi Idris dalam Al Quran (Surah Maryam)

Allah SWT berfirman, maksudnya: Dan ceritakanlah (wahai Muhammad kepada mereka, kisah) Idris (yang tersebut) di dalam al Quran. Sesungguhnya dia ialah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi. – Surah Maryam, 56-57.

Idris yang dimaksudkan ialah Khanukh. Nabi Idris merupakan anak Nabi Adam yang dikurniakan kenabian setelah Adam dan Syits. Ibnu Ishaq mecatatkan, Idris merupakan manusia pertama yang menulis dengan menggunakan pen. Baginda sempat hidup bersama Nabi Adam selama 380 tahun.

Kitab Sahihaini ada menyebut: Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW penah melewati (berjumpa) dengan Idris, sementara ketika itu, dia berada di langit keempat.

Baca: 21 Bersangka Baik Quote, Hadith dan Husnuzon kepada Allah

Ibnu Jarir meriwayatkan, Allah telah memberi wahyu kepada Idris, firmanNya, ‘Sesungguhnya Aku telah mengangkatmu setiap hari seperti amal seluruh anak cucu Adam (mungkin yang hidup sezaman dengannya). Dan Aku lebih menyukai ditambahnya amal.’

Kemudian, seorang temannya dari kalangan malaikat mendatanginya lalu berkata, ‘Sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku begini dan begini.’ Kemudian dia berbicara kepada malaikat maut sehingga bertambah amalnya.

Selanjutnya, malaikat itu membawanya di antara kedua-dua sayapnya, naik ke langit bersamanya. Setibanya di langit keempat, malaikat itu disambut oleh malaikat maut. Lalu malaikat tersebut memberitahu kepada malaikat maut apa yang dibicarakan oleh Idris.

Malaikat maut bertanya, ‘Dimanakah Idris?’

Dia menjawab, ‘Di belakangku.’

Baca: Kisah Nabi Adam: Kewafatan Nabi Adam

Kemudian malaikat maut berkata: “Sesungguhnya sangat menakjubkan. Aku diutus dan dikatakan kepadaku, ‘cabutlah nyawa Idris di langit keempat.’ Maka kukatakan, ‘Bagaimana mungkin aku mencabutnya sedang aku berada di langit keempat dan Idris berada di bumi.’

Maka malaikat maut mencabut nyawanya di sana (langit keempat)

Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.’ – Surah Maryam ayat 56

Kisah Nabi Idris dalam Al Quran (Surah Maryam) Kisah Nabi Idris dalam Al Quran (Surah Maryam) 

Published by

Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI