Goreng Ikan Patin Guna Air Fryer

Antara cara sihat menggoreng ikan zaman sekarang adalah goreng dengan menggunakan Air Fryer. Excited guna air fryer sekarang ini. Terbaharu, aku cuba goreng ikan dengan menggunakan gajet dapur ini.

Aku guna kunyit dan garam je untuk peram Ikan Patin ini. Sekitar beberapa jam je pun. Lebihkan serbuk kunyit itu untuk lebih rasa rempah nyum nyum nyum.

Seperti biasa, letak minyak sedikit sebelum mula memasak. Dalam panduan itu, dia kata hanya perlu masak pada suhu 180 darjah celcius selama 10 minit. Tapi, tak menjadi. Agaknya sebab saiz ikan patin tebal isinya.

Aku ambil masa sekitar 30 minit untuk 180 darjah celcius. 15 minit pertama aku balikkan. Try and error juga ini. Mungkin, ambil masa lama sebab tebal dan next time jika mahu masak lagi, perlu hiris-hiris bahagian isi untuk pastikan ia masak sampai ke bahagian dalam.

Not bad juga rasanya. Mungkin goreng dengan deep fried secara traditional lebih sedap kot. Tapi, why not cuba norma baharu yang lebih sihat. Rasanya pun rangup juga.

Author: Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *