Selamat Tinggal Kucing Kesayangku Xavier

Pada hari Jumaat pagi yang llau, aku menerima perkhabaran kucing kesayangan aku, Xavier telah mati akibat sawan. Mati selepas selesai pembedahan akibat batu karang. Khamis malam Jumaat, kami hantar dia ke Klinik. Malam itu juga doktor buat pembedahan. Dikatakan pembedahan berjalan dengan lancar dan berjaya.

Siapa tahu, ajal dia pada pagi itu. Sekitar jam 10 pagi, doktor dapati dia sudah mati akibat sawan. Sedih sangat. Agak terasa kehilangannya sebab kehidupan aku di rumah banyak bersama melayan karenah dia.

A post shared by MNM (@denniszill) on

Xavier ini kucing yang paling aku sayangi. Walaupun jantan, tapi hatinya senipis kulit bawang. Cepat sentap kalau kita tinggikan suara atau ala-ala marah kat dia. Dialah peneman tidur aku setiap malam. Memang penghuni bilik tidur aku yang setia. Pantang pintu bilik tidur dibuka, dia akan melepak dalam bilik sahaja. Hanya akan keluar untuk makan, minum dan buang air je.

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

Manjanya nauzubillah. Dia sangat suka meminta-minta supaya diri dia dibelai dan digaru-garu seluruh badan. Tiap malam sebelum tidur, pasti akan meow meow minta dibelai. Tengah malam buta, tangan dia pula gigih menguis-guis minta dibelai juga. Sentap juga kekadang sebab, sedang asyik kita tidur, boleh pula dia merengek minta dibelai.

Pepagi buta time mandi pula, dia nak join mandi sekali. Dok duduk melingkar di bucu pintu bilik air. Tapi sebelum ini, dia pasti akan minta dibelai di bahagian leher. Pantang tengok pintu tertutup rapat. Dia mesti akan meow meow dan mencakar pintu minta dibuka. Degil.

A post shared by MNM (@denniszill) on

A post shared by MNM (@denniszill) on

Sifatnya agak penakut sedikit. Suka datang dekat tapi tidak suka bepeluk manja tanpa rela. Cukup sekadar dibelai dan digaru sahaja. Makan minumnya pula tidak banyak mana kalau nak ditengokkan. Mungkin lebih banyak makan kot. Minum kurang. Sebab itu agaknya kena penyakit batu karang. Susah nak kencing.

Aku pula tiada pengalaman bab kucing berpenyakit batu karang. Inilah kali pertama. Kalau nak diikutkan sejarah, Xavier ini dahulu time kecil pernah kena penyakit sawan. Tidak tahu apa puncanya. Agaknya sebab tabiat suka bermain / gigit wajar elektrik kot.

Alhamdulillah, walaupun doktor ramal dia akan mati, umur dia panjang. Itu cerita 14 Ogos 2015. Lain pula ceritanya pada 20 April 2018 yang lalu. Sedih

Meh sini aku dedikasikan post ini dan simpan gambar-gambar kenangan dia untuk tatapan dihari muka. Dalam banyak-banyak kucing, gambar dialah yang paling banyak aku kongsikan di media sosial aku. Tu yang senang nak trace gambar dia di Facebook dan Instagram.

Aku kebumikan dia di halaman rumah aku di Lenggeng, Negeri Sembilan. Biasalah, duduk kawasan bandar nie tak tahu nak kebumikan dimana. Nasib baik aku ada rumah atas tanah. Ada pula tanah di halaman. Jadinya, tersimpan rapi lah jasad dia disitu tanpa gangguan binatang liar.

 

Salah Faham Masyarakat Terhadap Kucing

1. Kucing Ada Sembilan Nyawa

Kita percaya kucing mempunyai sembilan nyawa. Namun, sebenarnya apabila kucing jatuh dari tempat tinggi, sistem keseimbangan kucing membolehkannya mendapat dengan menggunakan kaki.

2.Kucing Yang Dibela Di Rumah Tidak Perlu Di Vaksin

Kebanyakan jangkitan penyakit bawaan bakteria, virus, fungus dan yang seangkatan dengannya adalah berpunca daripada persekitaran tempat tinggal. Kebarangkalian kucing yang tinggal di rumah untuk saling berjangkit juga tinggi jika terdapat lebih daripada seekor kucing yang tinggal bersama. Jadi, vaksin adalah cara selamat untuk mencegah sebarang kemungkinan mendatang

3.Wanita Mengandung Tidak Boleh Pegang Kucing

Boleh je, asalkan tidak bersentuhan dengan najis kucing yang mengandungi sejenis parasit bernama Toxoplasma Gondii. Ia boleh membahayakan bayi dalam kandungan. Selagi berhati-hati dan menjaga kebersihan selepas mencuci pasir kucing akan mengurangkan risiko ini. Namun, untuk memudahkan urusan ada eloknya mengelak dari melakukan aktiviti berkaitan. Ataupun, hantar je kucing kita untuk dibela sementara oleh kenalan atau keluarga terdekat.

4.Kucing Perlu Minum Susu Setiap Hari

Kalau nak beri minum pun, beri je kepada anak kucing dan bukannya kucing dewasa. Sekiranya anak kucing tidak muntah atau cirit birit, bermakna susu itu sesuai untuknya. Kebanyakan kucing dewasa memberi tindak balas negatif terhadap laktosa yang terdapat pada susu. Namun, banyak je produk di pasaran sekarang ini yang tidak mengandungi laktosa. Kebanyakannya dihasilkan daripada susu kambing.

Kenapa Kucing Kerap Kencing?

Tindak tanduk yang mencurigakan oleh Xavier sekarang nie. Dia agak kerap kencing. Sampaikan satu peringkat, kelihatan tidak dapat menahan kencing. Akhirnya, kencing merata samaada di bakul raga dan tilam. Sentap. Walhal dia sudah dimandulkan.

Kenapa kucing kerap kencing? Ada 2 faktor yang menjadi punca masalah ini iaitu samaada kucing itu punya masalah kesihatan atau sikap kucing itu sendiri.

1. Jangkitan pada pundi kencing atau saluran kencing

Jangkitan pada saluran kencing merupakan petanda kepada masalah seperti penyakit batu karang. Cuba tengok ada darah atau tidak pada kencing kucing itu.

Jamgkitan pada pundi kencing pula selalunya berpunca daripada jangkitan bakteria dan pemakanan yang tidak seimbang. Kucing akan menjilat-jilat kemaluannya dengan lebih kerap.

2. Penanda

Adakalanya kucing kerap kencing adalah kerana sikap dia sendiri. Biasanya, kucing jantan akan kencing merata sebagai tanda kawasannya agar tidak dicerobohi oleh kucing lain.

3. Penyakit Buah Pinggang

Ia berpunca daripada kegagalan buah pinggang untuk berfungsi akibat faktor usia atau trauma yang mendadak. Antara tanda penyakit ini ialah kerap kencing, kemurungan, bau mulut yang busuk, muntah dan sawan.

4. Tidak Boleh Tahan Kencing

Kerap berlaku kepada kucing yang telah lanjut usia atau yang alami trauma.

5. Penyakit Kencing Manis

Ia berpunca daripada keturunan, usia yang lanjut atau berat badan. Antara tanda-tanda kucing alami penyakit ini ialah kerap minum, tidak bermaya, muntah-muntah dan berat badan menurun.

Kedai Kucing DD Bangi Petshop

Bagi penduduk sekitar Putrajaya, Bangi, Sepang dan yang seangkatan dengannya amatlah bertuah sebab tersangat banyak bilangan kedai menjual produk berkaitan haiwan peliharaan khususnya kucing. Lebih beruntung sebab banyak juga yang menyediakan perkhidmatan grooming dan boarding. Itu belum termasuk kawasan Lembah Klang yang lain. Memang banyak tak terkira.

Sebagai seorang pembela 7 + 2 ekor kucing, semestinya aku akan menyinggah setiap kedai kucing yang ada di sekitar. Saja menyinggah sebab nak tengok harga, produk jualan dan servis yang ditawarkan. Kita raikan kepelbagaian sebab akhirnya ia menguntungkan pengguna.

Salah satu kedai haiwan peliharaan yang popular di Bangi ialah DD Bangi Petshop. Saiz kedainya besar meliputi 2 lot kedai bawah untuk jualan barangan keperluan / grooming dan 1 lot atas untuk servis boarding. Sangat selesa tatkala menjengah masuk ke dalam kedai kucing ini. Konsep butik hotel yang bersih, kemas dan teratur.

DD Bangi Petshop ini lebih kepada penawaran servis kucing. Walaubagaimanapun, mereka juga ada menjual makanan untuk arnab, ikan dan hamster. Servis grooming disini nampak hebat sebab kita boleh tengok sendiri proses meng grooming si comel kita.

Baca: Grooming Kucing Terbaik Bangi

 

Diorang buka setiap hari bermula pada pukul 9.30 pagi hingga 7.30 malam. Boleh hubungi nombor tertera dibawah untuk sebarang pertanyaan.

 

Masalah Sembelit Pada Kucing

Bukan manusia je yang boleh terkena penyakit sembelit. Si comel kucing kita pun boleh kena. Sembelit ini kiranya adalah satu perkara biasa bagi si comel khususnya yang telah berusia lingkungan 8 tahun dan ke atas.

Antara tanda-tanda sembelit pada kucing ialah dia akan meneran lama tatkala membuang air besar. Namun, pada masa yang sama, kuantiti najis yang keluar hanya sedikit, berketul dan kering.

Sumber: Wikipedia

Si comel kucing yang mengalami masalah sembelit akan menunjukkan tanda-tanda seperti:-

  • Najis berdarah
  • Muntah
  • Kurang selera makan
  • Kelihatan letih dan tidak bermaya

Kemudian, apakah antara punca sembelit pada kucing?

  • Diet pemakanan yang tidak seimbang (kurang serat)
  • Stress
  • Kekurangan air dalam badan
  • Banyak gumpalan bulu dalam badan (furballs).
  • Tempat buang najis kotor. Kucing tidak suka buang air pada tempat yang kotor. Jadinya, dia akan mencari tempat lain untuk buang air atau menunggu kita membersihkan tempat itu dahulu. Lama kelamaan, tabiat ini akhirnya akan mengakibatkan najis menjadi lebih kering dan seterusnya masalah sembelit pun berlaku.

Kucing yang sihat walafiat perlu membuang najis sekurang-kurangnya satu atau dua kali sehari.

Pastikan kucing kita diberikan air minuman bersih secukupnya. Kebersihan tempat makan, minum dan sangkar pun perlu diambil kira juga.

Kalau ada apa-apa masalah berkaitan, rujuk doktor veterinar di klinik berhampiran.

Grooming Kucing Terbaik di Bangi

Sekali sekala, sebagai pemilik kucing kita mesti akan hantar si comel kita pergi grooming. Betul tak?

Nie, aku nak perkenalkan salah satu kedai kucing yang buat servis grooming untuk si comel kucing – DD Bangi Petshop Emmm, kalau tak silap, diorang pun terima untuk servis grooming arnab.

Konsep servis grooming kat sini ialah transparent. Jadi, kita yang duduk kat luar ini boleh nampak proses grooming yang mereka lakukan. Itu pun kalau nak tengoklah hihi. Kalau tak nak, boleh je tinggal kat kedai. Nanti dah siap, boleh suruh diorang call dan pemilik pun boleh bawa pulang si comel yang dah wangi gebu tu huhu.

Harga yang dikenakan untuk servis grooming kat sini sangat berpatutan. Hanya sekitar RM30 hingga RM75. Harga pula ditentukan oleh saiz kucing dan lebat bulu kucing itu sendiri.

Sangat kemas dan nampak mewah. Macam tak percaya je harga yang dikenakan. Murah dan ekonomi sangat. Insyaallah servis tiptop la juga tu.

Boleh Like Facebook rasmi DD Bangi Petshop ini. Ajukan je pertanyaan kepada diorang untuk buat temujanji.

Macam mana nak pergi? Google Maps atau Waze je. Buat carian ‘DD BANGI PETSHOP’. Insyaallah sampai huhu.

Kedai Barangan Keperluan Kucing Murah

Korang beli barangan keperluan kucing dimana? Jenis yang suka belian secara sedikit atau beli banyak terus?

Aku sekarang ini beli 7 + 2 ekor kucing. Jadinya, haruslah membeli pada kuantiti yang banyak. Di kawasan sekitar Bangi – Kajang – Putrajaya nie banyak je kedai menjual barangan keperluan kucing. Lebih-lebih lagi Bandar Baru Bangi. Memang banyak sangat kedai menjual barangan keperluan haiwan peliharaan khususnya kucing.

Aku pun salah seorang pembeli setia diorang. Idoklah setia mana. Kalau terdesak sangat, aku pergi belilah. Tapi, kalau nak memborong barangan dalam kuantiti yang banyak memang akan pergi ke Melaka.

Gigih sangat sokmo ke Melaka. Sambil makan makanan laut dan Roti Naan Cheese, boleh lah memborong barangan keperluan kucing.

North South East West Aquarium nama kedainya. Nama je ‘aquarium’, tapi tengok barangan jualan memang lebih kepada barangan keperluan kucing. Agaknya permintaan pembeli lebih kepada kucing kot berbanding ikan.

Senang je nak pergi sini. Zaman sekarang nie, dengan adanya Google Maps memang senang. Kedainya susah nak masuk parking sebab bersebelahan dengan jalan utama.

Diorang claim kedai diorang ni menjual makanan kucing termurah di Melaka. Benak fikiran aku, termurah di Malaysia kot haha. Sebab aku sudah ke hulu hilir pergi kedai barangan keperluan kucing. Dapatannya ialah, harga yang diorang jual sangat murah hokey.

Contohnya Dormeo’s ni kalau kat Lembah Klang, harga paling murah yang aku dapat ialah RM114. Tapi kat Melaka aku dapat RM98 sahaja. Harga runcit yang disarankan ialah RM135 kalau tak silap aku (untuk 10kg). Haruslah aku beli dua terus.

Sebelum ini pun harga Royal Canin lat sini tersangat murah. Memang purata habis ratusan ringgit dan kekadang cecah ribu juga lah. Tapi oleh kerana aku nak jimat, tukar jenama makanan terus.

Harga pasir kat sini pun not bad. Sangat kompetitif. Layanan pekedai pun bagus. Mesra pelanggan. Tengok gaya macam pemilik je. Tidak kekok membeli disini.

Emmm, sebelum ini ada juga pembantu kedai yang agak kasar tingkah laku. Tapi macam sudah tak ada. Sabar je lah.

Popular Cat Breeds

Cats have been domesticated since prehistoric times. Perhaps for as long as 5,000 years. Throughout human history, they have been greatly valued as destroyers of vermin as well as their ornomental qualities.

However, considering our long and successfull relationship with the domestics feline, the phenomenon of the pure-bred cat is a surprisingly recent one.

Question – How many breeds of cats could you identify? There are over 100 breeds to choose from. Personally, i only can recongnize a few like persian, maine coon, siamese, singapura, and british short hair. Which one is the most popular?

LONGHAIRS

Persian (longhairs)

A post shared by ????????2??????? (@maamiff) on

All persian cats have the same basic pysical shape & conformation. Their faces are flat with short noses and small ears. Persian longhairs come in many different colour and patterns. All these are very amenable and friendly.

Ragdoll

The Ragdoll is a cat of powerful build with big round paws and a long bushy tail. its head is broad and wide cheeked with a slightly retrousse nose and wide eyes of deep sapphire. Ragdolls make first-class indoor pets and thrive in urban apartments. Like persian, they need regular grooming although their coat tends not to matt

Maine Coon

The oldest American breed, this cat may have roamed free in the state of Maine in the early of its history. The Maine Coon cat is appropriately powerfully built with an all-weather coat and a reputation for being a wise and skilful hunter.

Birmans (semi-longhairs)

The Birman falls somewhere between the siamese and the persian in its character, build, length of fur. All Birmans have colourpointed features – darker coloration on the ears, face, tail and legs.

SHORTHAIRS

Bengal

The Bengal was developed in an attempt to combine the look of the wild Asian Leopard Cat with the temperament of the domesticated cat. Because of that, Bengals are natural hunters and do not make good house cats. They need penty of space and the freedom of room. The short coat is thick with a luminous sheen and requires only minimal grooming.

Russian Blue

The Russian Blue has pronounced whisker pads, wide-set, pointed ears and a face more rounded than that of other foreign shorthairs. These combine to give the cat a gentle expression that reflects its nature. Loving and loyal, they are one of the feline breeds that is most amenable to being lead-trained. Russian Blue thend to be greedy eaters and they ae prone to obesity if their diet is not carefully controlled.

Burmese

A post shared by Stephanie (@stefnolet) on

This elegant cat has a glossy, short coat with a satin finish. The brown Burmese is the usual or original colour and should be warm . rich in tone with matching bron nose leather and paw pads.

British Shorthair

A post shared by max ?? (@maximusmulus) on

All the essential characteristics of the British Shorthair type are often seen at their peak in the black. This is because it was one of the earliest British Shorthair breed to be selectively bred from the very best of British street cats in the 1800s. Now the British Shorthair is the 3rd largest group of registered pedigreed cats in the United Kingdom abd popular throughout the world.

Mencuba Makanan Kucing Dormeo’s

Aku rasa, kucing aku makan makin banyak pula. Dengan kata lain, kos membeli makanan dan pasir diorang meningkat. Sejak GST nie, agak susah dapat harga makanan kucing yang mampu milik. Especially kucing aku yang makan Royal Canin nie.

Jadinya, aku ambil keputusan untuk tukar makanan yang lebih mampu beli. Royal Canin aku peruntukan RM170 hingga RM220 sebulan. Pasir pula RM120 sebulan.

Baru-baru ini, ternampak makanan kucing yang baru dipasaran. RM120 hingga RM135 harga untuk 10kg. Kiranya lebih murah lah kan. Tertulis besar-besar pula Dormeo’s ini khas untuk kucing berbulu panjang. Apa lagi, boleh lah mencuba.

Untuk permulaan, aku beli dulu 2kg jenis repack di Shopee pada harga RM13 sekilo. Kalau mereka okay boleh makan, boleh lah beli 10kg terus. Harap okay lah kan.

Kucing berbulu panjang ini agak sukar nak jaga. Cerewet tak boleh makan sembarangan. Salah makan sikit, bulu boleh gugur / muntah / hairball.